بلاگ

ترکیبات تالک ؟

تالک یک کانی سیلیکات منیزیم آبدار با ترکیب شیمیایی Mg3Si4O10(OH)2 است. اگرچه ترکیب شیمیایی تالک معمولاً نزدیک به این فرمول کلی می ماند اما برخی جانشینی ها نیز به وقوع می پیوندد. مقداری اندک از Al یا Ti می توانند جانشین Si شوند، مقداری اندک از Fe ، Mn و Al می توانند جانشین Mg شوند؛ و مقادیری بسیار اندک از Ca می تواند جانشین Mg شود. زمانیکه مقادیر زیادی از Feجانشین Mg شود، کانی تحت عنوان مینه سوتائیت (minnesotaite) شناخته می شود. زمانیکه مقادیر زیادی از Al جانشین Mg شود، کانی تحت عنوان پیروفیلیت (pyrophyllite) شناخته می شود.
تالک معمولاً سبز، سفید، خاکستری، قهوه ای یا بی رنگ است. تالک کانی ای نیمه شفاف با جلایی مرواریدی است. تالک نرم ترین کانی شناخته شده و سختی یک را در جدول سختی موس به آن اختصاص می دهند.
تالک یک کانی مونوکلینیک با ساختاری صفحه ای مشابه میکاست. تالک رخ کامل دارد که در امتداد صفحات مابین ورقه های با پیوندهای ضعیف ایجاد می گردد . این ورقه ها بوسیله پیوند واندروالسی کنارهم نگه داشته می شوند که به آنها اجازه می دهد تا آزادانه روی یکدیگربلغزند. این قضیه سبب نرمی زیاد تالک، لمس صابونی، گریسی آن و ارزشش به عنوان یک روانکننده دمای بالا می گردد.
خصوصیات فیزیکی تالک
رنگ سبز، سفید، خاکستری، قهوه ای، بی رنگ
رنگ خاکه سفید تا سبز مات
جلا مرواریدی
شفافیت نیمه شفاف
رخ کامل
سختی یک
وزن مخصوص 2.8 تا 2.7
ویژگی های منحصر به فرد لمس، رنگ، نرمی، رخ
سیستم بلورین مونوکلینیک

منبع: ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *